Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 12, 2010

Televisie blijft dominante reclame-kanaal Midden-Oosten

Televisie blijft het dominante reclame-kanaal van het Midden-Oosten, maar wordt geconfronteerd met problemen rond transparantie en rendabiliteit. Dat is de conclusie van een rapport van het Pan Arab Research Center (PARC). Daarbij wordt opgemerkt dat de totale reclamesector het voorbije jaar in het Midden-Oosten een omzet heeft gerealiseerd van 11 miljard dollar. Dat is een verdubbeling tegenover het midden van het decennium. De televisie-inkomsten kenden bijna een verdrievoudiging tot 5,9 miljard dollar. Er wordt aan toegevoegd dat televisie het voorbije jaar de belangrijkste groeipijler was. De totale bestedingen stegen met 1 miljard door, maar bij televisie werd een groei van 1,5 miljard dollar opgetekend, waardoor het medium aan marktaandeel won.

Die groeiende populariteit is volgens het Pan Arab Research Center wellicht in belangrijke mate te danken aan de opkomst van een aantal gratis televisie-station en niche-netwerken. "De televisie-sector in de regio wordt in belangrijke mate gestuurd door grote politieke gebeurtenissen, internationale sporten en vastgelegde evenementen, zoals schoolvakanties en de ramadan," merkt het Pan Arab Research Center op. "Maar ook wanneer occasionele gebeurtenissen buiten beschouwing worden gelaten, besteedt het publiek in het Midden-Oosten steeds meer tijd aan televisie. Op dit ogenblik wordt in Saudi Arabië driehonderd minuten per dag naar televisie gekeken. Dat is vijftig minuten meer dan in het midden van het voorbije decennium.

De onderzoekers voegen er aan toe dat een gebrek aan efficiënte meetinstrumenten een belangrijke rem blijven vormen op de verdere groei van de televisiereclame. "Er zijn wel een aantal projecten in voorbereiding om die situatie te verbeteren," wordt er aan toegevoegd. "Het adviesbureau AT Kearney voert aan dat de lancering van efficiënte publieksmeters en andere instrumenten de vraag naar televisie-reclame met 2 miljard dollar zou kunnen doen stijgen." Het adviesbureau Booz voert aan dat deze problemen veel mediabedrijven ook hebben aangezet om hun verkoopactiviteiten uit te besteden, wat een negatieve impact zou hebben op de sector.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home