Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 12, 2010

Disney wil in de toekomst meer mikken op digitale media

Het Amerikaanse entertainment-concern Disney legt in de toekomst meer nadruk op kanalen zoals sociale netwerken en tablets, inspelend op een duidelijke migratie van consumenten en content naar digitale media. Robert Iger, chief executive van Disney, stelt daarbij dat die migratie op het gebied van consumptie en distributie op digitale media nog maar in zijn beginfase zit. Daarom legt het concern zich volgens hem toe op een brede reeks van initiatieven, die ook sterk variƫren in omvang en investering. In dat kader moet ook de overname van de startup Playdom, gespecialiseerd in sociale videogames, worden gezien. Dat moet Disney toelaten in te spelen op de snelle groei van websites zoals Facebook en de populariteit van applicaties en aanverwante producten.

Robert Iger wijst daarbij naar een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen, waaruit blijkt dat inmiddels online meer tijd wordt besteed aan videogames dan aan email. "Dat bewijst dat videogames een massaproduct is geworden dat een brede gebruikersbasis aantrekt," voert de topman van Disney aan. Het entertainmentbedrijf nam ook het bedrijf Tapulous, ontwikkelaar van mobiele services, over om te garanderen dat de merken van Disney op het volledige aanbod aan platformen aanwezig zouden zijn. Iger voegt er aan toe dat ook de inkomstenstructuur in de toekomst een belangrijke evolutie zal kennen, gaande van microbetalingen tot abonnementen op het videoportal Hulu en pay-per-view modellen.

"Het is duidelijk dat ons publiek steeds meer gebruik maakt van digitale media," merkt Iger op. "Daarom willen wij bij de eersten zijn om in die beweging mee te gaan. In sommige gevallen zal dat gebeuren met vallen en opstaan, maar het is duidelijk dat Disney enthousiast is over de toekomst van digitale media. Tablet-computers zorgen niet alleen voor een revolutie in de mediasector, maar voor Disney ook meer mogelijkheden dan bedreigingen invoeren. Daarom moeten we in die ruimte aanwezig zijn, niet alleen om relevant te blijven, maar vooral ook om een groei te blijven realiseren." Iger zegt ervan overtuigd te zijn dat tablets voor een bijkomend publiek te zorgen in plaats van een negatieve impact te hebben op de televisie-activiteiten.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home