Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 13, 2010

Oostenrijkers hebben meeste interesse in reclamebladen

Televisie blijft in Europa het belangrijkste reclamekanaal. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Marketagent.com over de reclame-evoluties in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarbij wordt opgemerkt dat 50,7 procent de consumenten in die markten van mening is dat televisie een belangrijke impact heeft op hun bekendheid met goederen en diensten. Op de tweede plaats staan reclamebladen met een score van 44,2 procent. De onderzoekers merken op dat die impact van televisie vooral duidelijk is bij tieners, waar ongeveer de helft toegeeft dat televisie-spots een invloed hebben op hun aankoopbeslissingen.

Uit het onderzoek van Marketagent.com blijkt verder dat kranten in de regio Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland een impact hebben op 42,1 procent van de consumenten, gevolgd door magazines (24 procent), outdoor (23,6 procent), radio (22,7 procent) en bioscoop (14,8 procent). In de digitale sector halen email-nieuwsletters en gelijkaardige instrumenten de hoogste score (28 procent), gevolgd door online banners (14,8 procent). In Oostenrijk staan de reclamebladen op de eerste plaats (53,8 procent), gevolgd door televisiereclame (47 procent). Daarentegen staat televisiereclame op de eerste plaats in Duitsland (52,6 procent) en Zwitserland (50,6 procent).

Bij de economische categorieën bleken de respondenten de meeste interesse te hebben in voedingsproducten (45,8 procent), gevolgd door elektronica (39,1 procent), cosmetica (31,4 procent), mode (31,2 procent), merkartikelen (30,4 procent) en toerisme (29,1 procent). De onderzoekers kwamen naar eigen zeggen tot de vaststelling dat elektronische nieuwsbrieven steeds meer aan populariteit winnen. Inmiddels zijn deze nieuwsbrieven (28 procent) populairder geworden dan direct mail (25,1 procent). Er wordt aan toegevoegd dat 59,3 procent van de gewenste elektronische mailings daadwerkelijk wordt geopend. De interesse gaat daarbij in eerste instantie naar coupons (31,9 procent), speciale acties (28,9 procent) en nieuwe producten (17,1 procent).

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home