Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 13, 2010

Reclamesector Rusland herstelt zich van economische crisis

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn de reclame-investeringen in Rusland met 10 procent gestegen tot 105 miljard roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 2,7 miljard euro. Dat is de conclusie van een rapport van Association of Russian Communicative Agencies (AKAP). Daarbij wordt opgemerkt dat adverteerders opnieuw inspanningen hebben gedaan om consumenten in de belangrijke Russische groeimarkt te bereiken. Er wordt aan toegevoegd dat televisie-reclame een groei met 7 procent tot 50 miljard roebel, onder meer te danken aan het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Kabelzenders en satelliettelevisie lieten een groei met 26 procent optekenen.

Er wordt aan toegevoegd dat verwacht mag worden dat de concurrentie voor televisiereclame bijzonder snel zal groeien. Daarbij wordt opgemerkt dat de groep Video International midden juni al ongeveer 85 procent van zijn totale commerciƫle zendtijd voor het hele jaar had verkocht. De groep Gazprom Media voegde er aan toe dat de maanden september en oktober al helemaal volgeboekt waren, terwijl CTC Media aankondigde de tarieven voor het laatste kwartaal van dit jaar met 15 procent tot 20 procent te zullen opdrijven. Ook print, radio en bioscoop realiseerden volgens het rapport een aanzienlijke groei, wat als een signaal wordt bestempeld dat de sector zich hersteld na de bijzonder moeilijke periode van de economische crisis.

In het rapport wordt opgemerkt dat de outdoor-inkomsten tijdens de eerste helft van dit jaar met 13 procent zijn gestegen tot 15 miljard roebel, ondanks een belangrijke reductie van de beschikbare plaatsen voor billboards in een aantal grote Russische steden. "Gezien het gebrek aan beschikbare locaties, zijn de toegestane kortingen voor outdoor-reclame van ongeveer 50 procent, zoals vorig jaar het geval was, teruggevallen tot amper 20 procent." De snelste groei werd echter opgetekend door het internet, dat de reclame-inkomsten tijdens de eerste helft van dit jaar met 33 procent zag stijgen tot 11 miljard roebel. De belangrijkste online display-adverteerder in Rusland was Procter & Gamble (220 miljoen roebel), gevolgd door Renault-Nissan (183 miljoen roebel).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home