Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 14, 2010

Premier League vestigt nieuw record shirtsponsoring

De voetbalclubs uit de Engelse Premier League hebben voor het nieuwe seizoen voor een bedrag van 99,75 miljoen pond sterling aan shirtsponsoring verzameld. Daarmee vestigt de Premier League een nieuw wereldrecord. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Sporting Intelligence. Het voorbije jaar werd door de clubs uit de hoogste Engelse voetbal-competitie voor 71,8 miljoen pond aan shirtsponsoring verzameld. Het vorige record stond sinds vorig jaar op naam van de Duitse Bundesliga. Het nieuwe Engelse record is vooral te danken aan de megadeals die enkele individuele clubs wisten af te sluiten. Er zijn echter ook zeven clubs die minder dan 1 miljoen pond hebben gekregen voor shirtsponsoring.

Liverpool sloot een contract met Standard Chartered voor een bedrag van 20 miljoen pond per jaar. Dat is meer dan het dubbele van het contract dat de club voordien had met bierproducent Carlsberg. Ook Manchester United slaagde erin een contract voor 20 miljoen pond per jaar af te sluiten met verzekeraar Aon. Dat is 6 miljoen pond meer dan het vorige contract met American International Group (AIG). De top vijf wordt rond gemaakt door Chelsea (13,8 miljoen pond), Tottenham Hotspur (10 miljoen pond) en Manchester City (7,5 miljoen pond). Met 0,5 miljoen pond ontvangt Blackpool het laagste bedrag voor zijn shirtsponsoring, gevolgd door Birmingham City (0,6 miljoen pond), Wigan (0,65 miljoen pond) en Bolton en West Bromwich (0,75 miljoen pond).

Voor acht clubs - waaronder Everton, West Ham en Birmingham - bleef het sponsoringbedrag ongewijzigd. Shirtsponsoring vertegenwoordigt tussen 2 procent en 10 procent van de totale inkomsten van de Engelse voetbalclubs. "Onderzoeksleider Alex Miller stelt echter dat er een steeds grotere kloof wordt opgetekend tussen de grote clubs en de rest van de Premier League," aldus BBC News. "Voor sommige clubs is de shirtsponsoring volgens hem slechts wisselgeld in vergelijking met de inkomsten uit de televisierechten. Het feit dat in de Premier League meer geld wordt geïnvesteerd dan in de Bundesliga, betekent volgens hem echter dat de sponsors de Engelse clubs echter bijzonder belangrijk vinden."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home