Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 19, 2005

Achterblijvers snappen digitale evolutie niet


De kloof tussen early-adopters en achterblijvers. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Carl Rhode en Trendbox. Dat is volgens hen voornamelijk te wijten aan de integratie van digitale technologieën, die er immers voor zorgen dat een adoptiecurve sneller wordt doorlopen dan vroeger.

Het model van de early-adopter, consumenten die heel snel inpikken op nieuwe trends, dateert uit het begin van de jaren zestig. "Maar dat is aangepast van het huidige technologische tempo," aldus het magazine Adformatie. "Integratie van digitale techniek zorgt ervoor dat de adoptiecurve sneller wordt doorlopen en dat er een grotere kloof is ontstaan met de achterblijvers."

De onderzoekers hebben daarbij nieuwe categorieën zien ontstaan. In de eerste plaats zijn er de sprinters. "Zij vormen met 23 procent een nieuw marktsegment," wordt er opgemerkt. "Zij komen in de plaats van de vroegere innovators (2,5 procent) en early-adopters (13,5 procent."

Het gaat volgens het rapport daarbij om intellectuelen tussen 16 en 34 jaar uit de grootstedelijke gebieden. "Ze zijn vergroeid met ICT, geloven sterk in toegevoegde waarde en genieten van hun digitale levensstijl," wordt er opgemerkt.

Daarnaast zijn er de voorlopers, die in de plaats komen van de early-majority. Voorlopers vormen eveneens 23 procent van de markt, terwijl hun voorgangers 34 procent vertegenwoordigden. "Deze voorlopers zouden sprinters willen zijn, maar zijn voorzichtiger met hun aankopen," aldus het rapport. "Ze zijn boven de 35 jaar oud, relatief laag opgeleid en hebben een lager inkomen.

Een derde categorie wordt gevormd door de volgers (29 procent), die in de plaats komen van de late-majority (34 procent). "Ook zij zijn boven de 35 jaar oud en zijn praktisch ingesteld," stippen de onderzoekers aan. "Ze beperken zich tot de noodzakelijkheden en stappen laat in."

Tenslotte zijn er de achterblijvers (23 procent), wat kan vergeleken worden met de laggards (16 procent) uit het vroegere model. "Het betreft hier een brede groep van 50-plussers die buiten de grootstedelijke gebieden wonen," wordt er benadrukt. "Deze groep begrijpt de digitale ontwikkelingen niet."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home