Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 17, 2005

Starbucks kan eindelijk op Russische markt


De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft in Rusland een rechtzaak gewonnen rond zijn handelsmerk. Dat laat het bedrijf nu eindelijk toe om zich ook op de Russische markt te ontplooien.

Starbucks wou al langer actief worden op de lucratieve Russische markt, maar stelde tot zijn grote verrassing vast dat de Russische advocaat Sergei Zuikov de handelsnaam vorig jaar bij het Russische patentbureau had gedeponeerd. Zuikov wou 600.000 dollar om de rechten aan Starbucks te verkopen.

De rechtbank heeft nu beslist dat Zuikov geen eigendomsrecht heeft op de naam. Meteen is Starbucks vrij om de Russische markt te betreden. Boris Simonov, directeur van het patentbureau, zou dit bevestigd hebben tegenover het zakenmagazine Vedomosti.

Tot op dit ogenblik heeft Starbucks in Rusland alleen de kans gezien een koffieshop te openen in de Amerikaanse ambassade. Inmiddels zouden er echter al gesprekken opgestart zijn met Intersport Russia en Moneks Trading, twee bedrijven die al contacten hebben met buitenlandse retailers en die geïnteresseerd zouden zijn in een joint-venture.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home