Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 16, 2005

Kranten moeten niet wanhopen

Tijdens een internationale vergadering van krantenuitgevers vorige week in Madrid werd gewaarschuwd dat de kranten zonder online activiteiten geen toekomst meer hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het met de krantenwereld niet goed gaat. De online edities van de Amerikaanse kranten zagen hun lezersaantal de voorbije maand immers met elf procent stijgen.

De websites van Amerikaanse kranten kregen volgens een rapport van Nielsen/Netratings de voorbije maanden 39,3 unieke bezoekers. Dat betekent dat op dit ogenblik een kwart van de Amerikaanse internetbevolking de website van een krant bezoekt.



De meest populaire website is The New York Times (nytimes.com) met 11,4 unieke bezoekers, gevolgd door USA Today (usatoday.com), The Washington Post (washingtonpost.com) en The Los Angeles Times (latimes.com). "De groei met 11 procent tegenover oktober 2004 is een duidelijke bevestiging dat de toekomst van de krantenindustrie steeds meer online zal liggen," aldus het persbureau AFP.

Men mag nochtans niet vergeten dat 71 procent van de Amerikaanse lezers zijn krant nog altijd het liefst in gedrukte vorm leest. "Maar rooskleurig ziet de toekomst van het gedrukte krantenmedium er niet uit," aldus nog AFP. "Volgens het Audit Bureau of Circulations zijn de Amerikaanse krantenoplages van april tot september met 2,6 procent gedaald. Dat betekent dat 1,2 miljoen lezers de krant naast zich hebben neergelegd."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home