Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 17, 2005

Airbus wil helft Zuid-Amerikaanse markt


Airbus wil de helft van de Zuid-Amerikaanse markt in handen krijgen. Op tien jaar tijd wil de Europese vliegtuigbouwer er zijn huidig aandeel van 21 procent verdubbelen. Dat maakte een topman van het concern bekend.
"Latijns-Amerika zal de volgende twintig jaar 1.223 nieuwe vliegtuigen nodig hebben," benadrukte Rafael Alonso, Airbus-onderdirecteur voor Zuid-Amerika, Spanje en de Caraïben. "Dat betekent een investering van 97 miljard dollar."

Alonso stelde daarbij dat Airbus zijn verkopen op die markt de jongste vijf jaar verdubbeld heeft. "We hebben er nu 200 vliegtuigen kunnen verkopen. Amper tien jaar geleden hadden wij er een aandeel van één procent op de markt. Vandaag zitten we al 21 procent. Indien we aan dat tempo blijven groeien, hebben we over tien jaar een marktaandeel van vijftig procent."

Airbus heeft in april zijn nieuwe mammoet A380-gelanceerd, maar heeft voor het model nog geen enkele bestelling uit Latijns-Amerika. Wel zijn er nog orders voor 77 oudere modellen.

Het aantal passagiers in de regio heeft dit jaar een opmerkelijke groei van dertien procent gekend. "Dat is meer dan in Europa, Noord-Amerika en Afrika, maar trager dan de vijftien procent groei in het Midden-Oosten," benadrukte Alonso.

Op termijn ziet Airbus de Zuid-Amerikaanse groei de volgende twintig jaar afzwakken tot 5,6 procent, maar daarmee zit de regio nog altijd iets boven de gemiddelde wereldwijde groei van 5,3 procent. De vijf belangrijkste Zuid-Amerikaanse markten voor Airbus zijn Brazilië, Mexico, Columbië, Chili en Argentinië.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home