Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 16, 2005

Ook veiligheid in kleine auto's


De Europese autobouwers moeten zich toeleggen op het ontwikkelen van ICT-veiligheidssystemen en dat niet alleen voor luxe-modellen. Dat benadrukte Europees Commissaris voor informatie Viviane Reding tijdens de International Motor Show in Frankfurt.

"ICT is cruciaal voor de innovatie en concurrentiepositie van de Europese auto-industrie," aldus Reding. "Veiligheidssystemen op basis van ICT doen hun intrede op de markt. Dat is een positief punt, maar dat mag niet beperkt blijven tot luxe-modellen. Die markt moet ook uitgebreid worden tot de middenklasse, kleine auto's, vrachtwagens en bussen."

Eén van de projecten van de Europese Commissie in dat verband is 'Bringing E-Call to Citizens'. E-Call moet de reactietijd op auto-ongevallen inkorten. "Dat moet jaarlijks 2.500 levens redden en moet de ernst van verwondingen beperken door snellere medische interventies," verduidelijkt Reding. Na een ongeval stuurt E-Call en gsm-noodoproep, manueel door de inzittenden of automatisch door sensoren in de auto. Daarbij wordt automatisch de dichtsbijzijnde hulpcentrale verwittigd en wordt ook de locatie van het ongeval doorgegeven.

"Dat zal leiden tot lagere hospitalisatie- en medische kosten en kan ook de filevorming na een ongeval beperken," aldus Reding. "Geraamd wordt dat dit jaarlijks een besparing van 26 miljard euro zou kunnen opleveren." De extra investeringen die daar tegenover staan, blijven volgens Reding relatief beperkt. "Dat wordt geschat op 150 euro per auto en 50.000 euro per alarmcentrum," meent ze. "Dat betekent een jaarlijkse kost van 450 miljoen euro."

Reding stelde daarbij dat de lidstaten een intentieverklaring zouden moeten ondertekenen waarbij ze benadrukken E-Call in de praktijk te zullen invoeren. Tot nu toe hebben echter alleen Finland en Zweden een dergelijke verklaring ondertekend. Daarnaast zouden de lidstaten volgens de EU-commissaris meer promotie moeten voeren voor het 112-noodnummer, waarop E-Call zich baseert.

Bovendien stelt ze dat de lidstaten programma's zouden moeten ontwikkelen om hun noodcentrales aan te passen, zodat ook 112-oproepen kunnen behandeld worden, vooral betreffende de gegevens over het voertuig en zijn locatie.

Ook wordt de nadruk gelegd op de opleiding van het personeel in noodcentrales, onder meer onderricht in vreemde talen, zodat gegevens van oproepen correct en vlot kunnen doorgegeven worden aan hulpdiensten, ziekenhuizen en verkeersgeleiders.

Viviane Reding stelde een nieuwe campagne te zullen starten voor de implementering van een E-Call-infrastructuur. Ze beloofde daarbij de vorderingen persoonlijk te zullen opvolgen. Reding hoopte dat op de volgende vergadering op 18 oktober een aantal landen, waaronder Duitsland, de intentieverklaring zouden ondertekenen.

Maar Reding benadrukte voor de nood aan een pan-Europese benadering, zodat iedereen er zou kunnen op vertrouwen dat deze levensreddende systemen ook overal aanwezig zijn.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home