Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 15, 2005

Ook internaut winkelt niet 's nachts


Online advertenties hebben tijdens de werkdag of de vooravond meer kans op succes dan tijdens de nacht. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van aQuantive. Die conclusie spreekt de veronderstelling tegen dat nachtelijke internauten het meest geneigd zijn om online aankopen te doen.

De onderzoekers stelden vast dat er op de middag online meer aankopen of registraties werden genoteerd dan tijdens de rest van de dag. Op dat tijdstip bleken de reacties van de consumenten 36 procent hoger te liggen dan het gemiddelde van de dag. De dalperiode lag iets na 4 uur 's ochtends, met 53 procent minder reacties dan het daggemiddelde.

Aankopen en andere acties van de online consument bleken de hele dag op en neer te gaan, maar naast de lunchperiode was ook de vroege avond een piekperiode. De reacties in de nachtelijke uren liggen zo laag dat het volgens de onderzoekers quasi verloren moeite is om op dat tijdstip met succes consumenten te proberen te bereiken.

De resultaten van aQuantive spreken volgens de onderzoekers de theorie tegen dat de online consument tijdens de nachtelijke uren het meest verslaafd zijn aan het internet en dus ook het meest geneigd zijn om online te shoppen.
"Die veronderstelling ging wellicht uit van verhalen over televisie-kijkers die gereageerd hebben op infomercials, die wel tijdens die vroege uren worden uitgezonden," aldus de onderzoekers.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home