Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 15, 2005

Mobiele consument bereid tot opt-in reclame


Adverteerders zien in mobiele reclame een gouden reclame, maar een studie van het onderzoeksbureau In-Stat voert aan dat slechts één op vijf consumenten enige vorm van reclame op zijn gsm-toestel aanvaardbaar vindt.

"Twintig procent van de consumenten is bereid om commerciële boodschappen te ontvangen op zijn mobiele telefoon," meldt het onderzoeksbureau In-Stat. "Daarvan is de helft ermee akkoord dat adverteerders zouden tussenkomen in de kosten van premium diensten, zoals ringtonen en messaging. Plaatsgebonden reclameboodschappen en opt-in reclame wordt eveneens in bepaalde mate aanvaard."

Gebruikers van mobiele technologie zijn vooral gewonnen voor opt-in reclame, waarbij zij uitdrukkelijk de toelating geven dat hen bepaalde commerciële boodschappen worden gestuurd. "Meer dan een derde zegt ermee akkoord te gaan om hun provider of adverteerders hun persoonlijke voorkeuren te bezorgen, zodat ze gerichte reclame zouden ontvangen," stippen de onderzoekers aan.

Eén derde van de respondenten voerde hoge prijzen aan als de reden voor het feit dat ze geen gebruik maken van premium diensten. "Dat maakt van hen een goede doelgroep voor adverteerders die bereid zijn om tussen te komen in de kosten van beeld-messaging, ringtones en andere speciale services," benadrukt In-Stat.

Mobiele consumenten zijn volgens de onderzoekers vooral geïnteresseerd in muziek en sport, net zoals in informatie, zowel tekst als beeld. Op dit ogenblik zou veertig procent van de gsm-bezitters betalen voor diensten als text- en beeld-messaging en mobiele e-mail.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home