Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, April 19, 2011

Retailers hanteren struisvogelpolitiek rond m-commerce

Vele retailers steken nog altijd hun hoofd in het zand bij de mogelijkheden van de mobiele sector. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Vanson Bourne. Daarbij wordt opgemerkt dat al een groot gedeelte van de consumenten hun mobiele telefoon gebruiken om aankopen te doen, maar relatief weinig retailers zouden al een strategie rond m-commerce hebben ontwikkeld. Bovendien blijkt 74 procent van de retailers wel een aanwezigheid te hebben op het iPhone-platform, maar geeft 58 procent van de consument de voorkeur aan concurrerende kanalen.

Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de retailers van mening is dat m-commerce op dit ogenblik al een impact heeft op het winkelgedrag van de consument in de fysieke winkels. Bovendien geeft 89 procent aan van mening te zijn dat m-commerce even populair zal worden als e-commerce. "Maar toch heeft slechts 16 procent van de ondervraagde retailers al een strategie rond m-commerce ontwikkeld," merken de onderzoekers op.

Bovendien wordt erop gewezen dat 60 procent van de consumenten op dit ogenblik bij hun aankoopbeslissingen al gebruik maken van mobiele apparaten, terwijl 40 procent bij zijn aankoopbeslissingen beroep doet op mobiele applicaties en 37 procent een mengeling van de twee technologieën hanteert. Uit een onderzoek van Motorola blijkt bovendien dat 39 procent van de consumenten die de winkel weer verlaten, vertrekken nadat ze op hun mobiele apparaten de prijzen en beschikbaarheid van producten hebben vergeleken.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home