Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, April 19, 2011

Chinese bevolking weinig enthousiast over duurzame consumptie

Chinese consumenten vinden dat vooral de overheid en bij uitbreiding ook het bedrijfsleven een verantwoordelijkheid moeten opnemen voor een duurzame maatschappij. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ogilvy Earth. De onderzoekers voegen er aan toe dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de eisen van de Chinese consumenten rond duurzaamheid en de eigen gedragingen. Daarbij wordt opgemerkt dat minder dan 25 procent van de Chinese consumenten van mening is zelf een bijdrage te kunnen leveren tot het welzijn van de planeet.

"De Chinese bevolking is van mening dat duurzaamheid te duur uitvalt en bovendien het leven van de consument te moeilijk maakt," aldus Ogilvy Earth. "Volgens hen is duurzaamheid voor de gewone bevolking dan ook onrealistisch en weinig praktisch." Er wordt aan toegevoegd dat ruim 25 procent van de consumenten van oordeel is dat het bedrijfsleven een verplichting heeft om ecologische problemen aan te pakken, maar slechts 15 procent gelooft dat de privésector daadwerkelijk de gepaste maatregelen doorvoert.

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 18,6 procent van de Chinese consumenten zijn aankopen zou beperken. "Dat heeft gedeeltelijk te maken met de stimulerende maatregelen van de Chinese overheid om de binnenlandse consumptie op te drijven en het feit dat steeds meer gezinnen tot de Chinese middenklasse beginnen te behoren," merken de onderzoekers op. "De Chinese consumenten zijn van mening dat ze het recht hebben om grote aankopen, zoals een wagen of airconditioning, te doen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home