Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, April 18, 2011

Hotelmarkt heeft dieptepunt achter zich gelaten

De wereldwijde hotelmarkt heeft het voorbije jaar duidelijke tekenen van herstel laten zien na het dieptepunt van het jaar voordien. Dat zegt David Roche, president van de gespecialiseerde website Hotels.com. Hij voegt er aan toe dat het aantal promoties in de hotelsector, dat tijdens de economische crisis tot een hoogtepunt was gestegen, daardoor ook is teruggevallen, maar hij merkt op dat er nog altijd aantrekkelijke aanbiedingen kunnen worden gevonden.

David Roche merkt op dat de gemiddelde prijzen van een hotelkamer wereldwijd het voorbije jaar weliswaar met 2 procent zijn gestegen, maar zich daarmee nog altijd maar op het niveau van zeven jaar geleden bevinden. In Europa bleven de prijzen op hetzelfde niveau dan het jaar voordien, terwijl in Latijns-Amerika en de Caraïben een stijging met 1 procent werd opgetekend. In Azië daarentegen werd een daling met 2 procent genoteerd, maar het gemiddelde werd vooral opgedreven door een stijging met 2 procent in Noord-Amerika.

De prijsstijging van het voorbije jaar is volgens Roche vooral te danken aan de heropleving van het zakelijk verkeer. Door de verbeterde economische omstandigheden is volgens Roche immers ook de conferentie-activiteit weer op gang gekomen, wat zich vertaalt naar een hogere bezettingsgraad van de hotels. Naast de zakelijke reizigers leverden volgens Hotels.com ook toeristen een bescheiden bijdrage aan herstel. Roche merkt echter op dat de toename van het kameraanbod een verdere prijsstijging heeft afgeremd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home