Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, April 19, 2011

Games kunnen belangrijke inspiratiebron zijn voor marketeers

Een aantal marketing-principes uit de gamesector kunnen ook perfect buiten de eigen sector worden toegepast. Dat zegt Rajat Paharia, oprichter van Bunchball, een bureau dat merken helpt om game-concepten in hun marketing-campagnes te verwerken om consumenten te beïnvloeden en het engagement van het publiek op te drijven. Cruciaal daarbij is volgens Paharia de notie dat het zogenaamde gamification een beloning in de reclamecampagne inbouwt.

"Gamification bevredigt de fundamentele menselijke behoeft aan beloning, status, resultaat, competitie, zelf-expressie en zelf altruïsme," merkt Paharia op tegenover het webmagazine Bizreport.com. "Daarbij worden technieken gebruikt die game-ontwikkelaars al jaren kennen, zoals punten, niveaus, badges en virtuele goederen. Uiteindelijk is het de bedoeling van de merken om de waarde van de consument op de langere termijn op te drijven door de gemiddelde verkoopprijs te verhogen of de frequentie van de aankopen te versnellen."

Gamification helpt volgens Paharia het merkbesef en de aankoopintentie te verbeteren door de frequentie van het aantal bezoeken, de besteedde tijd en de actieve participatie op websites en gerelateerde sociale media te verhogen. "Bezoekers die geregeld terugkeren naar de website worden waardevolle en loyale consumenten die minder geneigd zijn om weg te klikken en naar een andere bron te speuren," voert hij aan.

Bij gamification is de consumenten-ervaring volgens Paharia het meest belangrijke uitgangsprincipe. "De website moet plezierig en interactief zijn en moet content bieden die de gebruiker wenst," stipt Paharia nog aan. "Tenslotte moeten er ook een beloning zijn om de consument opnieuw te laten terugkeren."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home