Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, April 20, 2011

Geen sprake van verkoop Formule Eén

Er is geen sprake van dat het mediaconcern News Corporation van Rupert Murdoch de Formule Eén zou overnemen. Dat heeft Bernie Ecclestone, topman van de Formule Eén, gezegd in een reactie op Britse mediaberichten, waar gemeld werd dat News Corporation samen met de Mexicaanse miljardair Carlos Slim, sponsoring van het Sauber-team, een bod zou willen doen op de Formule Eén. Ecclestone benadrukte dat de Formule Eén niet te koop staat. Naast Carlos Slim zou volgens berichten ook Ferrari bij de overname worden betrokken.

De Formule Eén is eigendom van het investeringsfonds CVC Partners, dat in het midden van het voorbije decennium een bedrag van 1,7 miljard dollar betaalde voor het sportevenement. Elke overname zou echter leiden tot een herziening van het Concorde Agreement, een commerciële overeenkomst tussen de raceteams, CVC Partners en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Daarin zijn onder meer de televisierechten op de wedstrijden vervat.

"Er is geen sprake van een verkoop, maar een overdracht naar een mediagroep zou zeker zijn uitgesloten," voerde Ecclestone aan tegenover de Engelse krant The Times. Een overname door News Corporation zou ook tot problemen kunnen leiden met de concurrentie-autoriteiten. Op het einde van de jaren negentig probeerde News Corportation al de Engelse voetbalclub Manchester United over te nemen, maar die verkoop werd door de Britse concurrentie-waakhond geblokkeerd omdat zender BSkyB, dochter van het het mediaconcern, daardoor zijn dominantie nog zou uitbreiden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home