Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, April 21, 2011

Internetgebruiker gaat doelbewuster online

Communicatie blijft de belangrijkste doelstelling van het internet. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van Microsoft, Mindshare en Ipsos. Daarbij wordt opgemerkt dat 57 procent van de respondenten om communicatieve redenen online gaat, maar in praktijk vertegenwoordigt die categorie slechts 32 procent van de activiteit op het internet. Op de tweede plaats volgt informatie met een score van 42 procent, maar ook daar blijft dat in realiteit beperkt tot 22 procent.

Op de derde plaats staat entertainment met een score van 29 procent, maar bij de daadwerkelijke activiteit blijkt dat cijfer terug te vallen tot 17 procent. Voor het surfen worden daarbij cijfers van respectievelijk 15 procent en 8 procent opgetekend. Voor commerciƫle transacties bedragen die scores respectievelijk 11 procent en 7 procent. Creatieve activiteiten - zoals het onderhouden van blogs en profielen en het uploaden van video en foto's - werden scores van respectievelijk 11 procent en 6 procent genoteerd.

De onderzoekers voegen er aan toe dat email 23 procent van alle internet-activiteit vertegenwoordigt, gevolgd door browsing (10 procent), het opzoeken van informatie (9 procent) en instant messaging (6 procent). Daarna volgen productinformatie en het onderhouden van blogs, profielen en persoonlijke websites. Die twee categorieƫn vertegenwoordigen elk 4 procent van het totale internetgebruik. Er wordt aan toegevoegd dat het spontane gebruik van het internet op vier jaar tijd van 39 procent naar 21 procent is gedaald, wat betekent dat het medium doelbewuster wordt gebruikt.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home