Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 23, 2011

Chinese autobouwer Great Wall lanceert suv-model op Amerikaanse markt

De Chinese autobouwer Great Wall Motor wil tegen het midden van het decennium operationeel worden op de Amerikaanse markt. Dat heeft Wang Fengying, chief executive van Great Wall Motor, gezegd tijdens de autoshow van Shanghai. De introductie op de Amerikaanse markt vormt een onderdeel van de strategie van de autobouwer om zijn aanwezigheid in het buitenland te versterken. In eerste instantie zou Great Wall een suv-model van het dochtermerk Haval op de Amerikaanse markt willen lanceren. Het bedrijf is al actief in Australië, Italië en een aantal groeimarkten.

"Op dit ogenblik wordt de introductie op de Amerikaanse markt voorbereid," merkt Wang Fengying op tegenover het magazine Automotive News China. "Onder meer moet er bepaald worden wie de verdeling van de wagens op de Amerikaanse markt voor zijn rekening zal nemen. Great Wall Motor is al door meer dan tien bedrijven gecontacteerd voor het opzetten van een gezamenlijk dealernetwerk in de Verenigde Staten." Great Wall verkocht vorig jaar ongeveer 500.000 exemplaren, waaronder 80.000 eenheden in het buitenland.

Great Wall Motor zou niet onmiddellijk van plan zijn om in de Verenigde Staten een nationaal netwerk van dealers op te zetten, maar zou in één bepaalde Amerikaanse regio willen starten. Er zou echter nog niet bepaald zijn welke regio daarvoor uitgekozen zou worden. Great Wall Motor zou ook van plan zijn om een Noord-Amerikaanse assemblagebedrijf te bouwen, maar ook daarvoor werden geen deadlines of locaties bekend gemaakt. Fengying merkt op dat de internationale markt cruciaal is voor de overlevingskansen van een bedrijf zoals Great Wall Motor.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home