Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 22, 2011

Sociale media als bron van trafiek nog relatief beperkt

Er bestaat geen twijfel over dat sociale media een steeds belangrijker bron van trafiek worden voor websites, maar de waarde van deze platformen blijft voor de uitgevers nog steeds achterwege tegenover de directe trafiek of trafiek vanuit zoekmachines. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Outbrain, een ontwikkelaar van widgets die online uitgevers moeten toelaten om gebruikers langer op de website te houden.

Volgens Outbrain komt tweederde van de trafiek nog altijd van rechtstreekse bezoekers. "Het resterende gedeelte bestaat voor 41 procent uit trafiek vanuit zoekmachines, terwijl sociale media een aandeel van 11 procent vertegenwoordigen," aldus het magazine Adweek. "Er wordt wel opgemerkt dat het aandeel van de sociale media toeneemt." Outbrain merkt echter ook op dat een bezoek vanuit sociale media minder lang duurt dan trafiek vanuit zoekmachines of rechtstreekse bezoeken.

Ook wordt opgemerkt dat bezoekers vanuit zoekmachines gemiddeld meer pagina's per sessie bekijken, terwijl bij een trafiek vanuit sociale netwerken vaak slechts één pagina van de website wordt bekeken. "Consumenten die een website op eigen initiatief bezoeken of op zoek zijn naar een specifiek onderwerp, zijn meer geneigd om langer op de website te blijven dan collega's die door vrienden zijn aangemoedigd om een bezoek te brengen."

Het aandeel van sociale media in de trafiek varieert volgens Outbrain echter van sector. Onder meer blijkt dat de trafiek op nieuwssites voor 42 procent afkomstig is van sociale media. Bij sportsites is dat echter minder dan 5 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home