Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, April 21, 2011

Chinese e-commerce staat voor verdrievoudiging

E-commerce zal in China de volgende vier jaar wellicht meer dan verdrievoudigen. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau AT Kearney. Opgemerkt wordt dat op dit ogenblik 150 Chinese consumenten online goederen en diensten kopen. Het kanaal heeft volgens de onderzoekers de voorbije jaren een bijzonder snelle groei gekend. De Chinese e-commerce realiseerde zeven jaar geleden immers slechts een omzet van 760 miljoen dollar, maar dat was vorig jaar opgelopen tot 55 miljard dollar.

Dit jaar zou die omzet verder stijgen tot 83 miljard dollar en over drie jaar zou dat bedrag moeten oplopen tot 176 miljard dollar. Daarbij zou de consumentenmarkt een omzet van 105 miljard dollar vertegenwoordigen, terwijl het btob-segment een verkoop van 71 miljard dollar zou halen. Op dit ogenblik vertegenwoordigt de consumentenmarkt ongeveer 90 procent van de totale Chinese e-commerce, maar de btob-sector zal volgens AT Kearney de volgende jaren een belangrijke inhaalbeweging laten optekenen.

Het rapport voegt er aan toe dat de Chinese e-commerce op dit ogenblik 3 miljoen transacties per dag laat optekenen. Elke minuut worden er 969 kledingstukken, 203 paar schoenen en 164 accessoires verkocht. Huishoudelijke producten, kledij, publicaties en consumentenelektronica vormen de belangrijkste sectoren van de Chinese e-commerce. Die posities zullen volgens AT Kearney ook de volgende jaren ongewijzigd blijven. Er wordt echter aan toegevoegd dat er een groeiende belangstelling wordt opgemerkt voor cosmetica en accessoires.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home