Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 23, 2011

Etnische minderheden ondervertegenwoordigd in Britse televisiereclame

In slechts 5 procent van de reclamespots op de Britse televisie werd beroep gedaan op acteurs uit etnische minderheden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse reclame-regulator Clearcast, die alle reclamespots moet scannen vooraleer ze uitgezonden kunnen worden. Clearcast merkt op dat de etnische minderheidsgroepen in de Britse televisie-reclame dramatisch ondervertegenwoordigd zijn. Etnische minderheden vertegenwoordigen immers 13 procent van de Britse bevolking.

"Het voorbije jaar werden in Groot-Brittanniƫ in totaal 34.499 reclamespots op televisie uitgezonden," meldt de Britse krant The Guardian. "In slechts 1.845 spots bleek beroep gedaan te zijn op acteurs uit etnische minderheden. Dat betekent slechts 5,3 procent van het totaal aantal spots. Bovendien bleek slechts 1.130 spots de hoofdrol voorbehouden te hebben voor een acteur uit een etnische minderheid, zoals Lenny Henry in de commercials voor Premier Inn."

"De resultaten van het onderzoek zijn bijzonder teleurstellend," merkt Saad Saraf, voorzitter van de afdeling etnische diversiteit van het Institute of Practitioners in Advertising, op. Er wordt aan toegevoegd dat acteurs uit etnische minderheden vooral werden ingeschakeld voor reclames rond vastgoed, huishoudelijke gereedschappen, online retail, entertainment en farmaceutica. Daarentegen was er geen enkele vertegenwoordiger van etnische minderheden in reclames voor tuinproducten of huishoudelektronica.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home