Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 23, 2011

Ook Canada weigert te betalen voor online content

Het verzet tegen betalende online content blijft groot. Uit een onderzoek van het Canadian Media Research Institute blijkt immers dat 81 procent van de Canadese consumenten zich verzet tegen een betalend online abonnement. Slechts 4 procent van de ondervraagden gaf aan bereid te zijn om te betalen voor online content. De resterende 15 procent heeft nog geen beslissing genomen. Ook merkte 90 procent een gratis alternatief te zullen zoeken indien hun favoriete publicatie een vergoeding zou beginnen te vragen voor content.

"Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de Canadezen van mening is dat het internet de beste bron is voor nieuws en informatie," merkt het online magazine Bizreport.com op. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar zegt 77 procent dat het boeiendste nieuws online kan gevonden worden. Slechts 7 procent noemt gedrukte publicaties de beste nieuwsbron. Maar ondanks die positieve reacties, weigert het grootste gedeelte van het publiek te overwegen om voor die online content te betalen."

Indien er geen enkel gratis alternatief beschikbaar zou zijn, zou 30 procent alsnog toegeven om te betalen voor online content. Daarbij wordt de voorkeur gegeven aan een vast abonnement voor een onbeperkte toegang (34 procent), gevolgd door een betaling per sessie (20 procent). Dagabonnementen (6 procent) en vergoedingen per artikel (4 procent) spreken daarentegen weinig respondenten aan. Ook is er weinig enthousiasme voor mobiele applicaties.

"Paywalls zijn mogelijk haalbaar voor selectieve publicaties zoals The Wall Street Journal en The Times of London, maar rekening houdend met de actuele opstelling van het publiek, doen de meeste uitgevers er goed aan om elders oplossingen te zoeken om inkomsten te genereren uit hun online activiteiten," merken de onderzoekers op.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home