Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 16, 2010

Ontwikkeling Sukhoi Superjet bereikt mijlpaal

De motoren voor de Russische Sukhoi Superjet hebben hun certificaat gekregen. Daardoor komt de levering van het Russische commerciƫle toestel een stap dichterbij. Dat heeft motorenbouwer Saturn bekend gemaakt. De Sukhoi Superject is het eerste passagiersvliegtuig dat in Rusland wordt gebouwd sinds het verdwijnen van de Sovjet-Unie. De productie van het toestel werd echter al verscheidene keren uitgesteld. Onlangs nog werden bijkomende vertragingen veroorzaakt nadat het Russische gerecht had ontdekt dat tientallen medewerkers in een fabriek van Sukhoi in het Verre Oosten valse diploma's hadden voorgelegd. De Sukhoi Superjet moet vooral een concurrent worden van Bombardier en Embraer in het regionale luchtvaartverkeer.

"Het Russische staatsbedrijf Sukhoi, dat voor 25 procent in handen is van het Italiaanse Finmeccanica, heeft de vooropgestelde deadlines voor de leveringen aan de eerste klanten al verscheidene keren verschoven," aldus de Russische krant The Moskou Times. "Volgens een aantal insiders zou dat vooral te wijten zijn aan problemen met de certificering van de motoren. De motoren, die worden ontwikkeld door Saturn en een divisie van het Franse Safran, moesten immers een bijkomende certificering bekomen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration om in de Verenigde Staten en Canada verkocht te kunnen worden." Tot op dit ogenblik zijn er iets meer dan honderdvijftig orders geplaatst voor het nieuwe Russische passagiersvliegtuig.

De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot heeft tot nu toe dertig toestellen besteld. Samen met het Armeense Armavia zou Aeroflot de eerste luchtvaartmaatschappij zijn die de toestellen ter beschikking krijgt. In de fabriek van Sukhoi in Komsomolsk-on-Amur werden in juli van dit jaar zeventig technici betrapt op het bezit van valse diploma's van een lokale technische hogeschool. De betrokkenen merkten echter op dat de diploma's slechts een formaliteit vormden, aangezien ze al jaren in de fabriek aan het werk waren en hun kennis uit ervaring hadden geleerd. De directie van de fabriek merkte op dat bij de eigenlijke vliegtuigbouw niemand met een vals diploma was betrokken. Niemand werd ontslagen, omdat een ontslag wegens lichte fouten contractueel onmogelijk is.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home