Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 16, 2010

Marketeers moeten meer mikken op product-ervaring

Ondernemingen zoals Apple, Method en Virgin Atlantic behoren tot de bedrijven die er met succes in geslaagd zijn om verder te gaan dan traditionele marketing en daadwerkelijke product-ervaringen te creëren. Dat zegt Christopher Stutzman, analist bij het onderzoeksbureau Forrester. Hij voegt er aan toe dat een aantal fundamentele verschuivingen in het gedrag van het publiek vereist dat van vertrouwde en bewezen modellen wordt afgestapt. Marketeers vertrouwen volgens Forrester teveel op communicatie om hun merknaam op te bouwen, terwijl de consument die marketing-boodschappen opzij schuiven en naar echte product-ervaringen zoekt.

"Slechts 25 procent van de reclameboodschappen in de winkels en magazines wordt door de consument vertrouwd," blijkt uit een onderzoek van Forrester. "In de kranten, televisie en merkwebsites valt dat verder terug tot 22 procent, terwijl radio en betaalde zoekopdrachten nog een score halen van 17 procent. Bij online banners wordt amper een cijfer van 7 procent gehaald." Bovendien zegt 27 procent van de respondenten niet te kunnen aangeven wanneer ze voor het eerst kennis gemaakt hadden met een product dat ze recent hadden gekocht. Reclame in de winkel of speciale aanbiedingen werden door 25 procent van de consumenten vernoemd, gevolgd door mond-aan-mond reclame (18 procent), televisie en kranten (16 procent) en websites en direct mail (11 procent).

Een reeks internet-instrumenten - variërend van banners tot sociale netwerken - halen op dat vlak slechts scores tussen 1 procent en 4 procent. Anderzijds blijkt 62 procent van de consumenten de voorkeur te geven aan een online research en een offline aankoop. Bovendien zegt 53 procent dat stalen hen hebben geholpen om een merk te kiezen. Opgemerkt wordt dat bedrijven zoals Apple daarop hebben ingespeeld door producten te ontwikkelen met marketing in het achterhoofd, zoals wordt aangetoond door de iPod en de iPhone, die volgens Forrester de kracht tonen van ingebakken reclame, zoals innoverende vormen en functies die de consument op een nieuwe manier aanspreken.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home