Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 15, 2010

Sfeer in Detroit is helemaal omgeslagen

De Amerikaanse autosector begint het opnieuw beter te doen, na een crisis die geleid heeft tot het faillissement van General Motors en Chrysler. Een definitief herstel is nog niet verzekerd, maar een aantal waarnemers benadrukt dat in de auto-hoofdstad Detroit een andere filosofie heerst dan in het verleden. De meeste excessen uit het verleden - zoals overproductie en extreme kortingen - zijn volgens hen weggewerkt. Bovendien blijken de executives van de drie grote Amerikaanse autobouwers in Detroit outsiders te zijn. Dat nieuwe management zegt gericht te zijn om de autobouwers gezond en flexibel te zullen houden. Bovendien ligt de focus op het bouwen van betere wagens, die bovendien winst opleveren.

"De crisis heeft geleid tot een grotere rationaliteit en een planning op langere termijn," merkt Sergio Marchionne, topman van de combinatie Fiat-Chrysler, op tegenover de Amerikaanse krant The New York Times. De krant voegt er aan toe dat de gemiddelde verkoopprijs van de Amerikaanse wagens op dit ogenblik 30.400 dollar bedraagt. Dat is een stijging met 1.350 dollar tegenover de zomer van vorig jaar. De gemiddelde groei van de sector bedroeg 1.100 dollar. De waarnemers voegen er aan toe dat de autobouwers eerder al gezworen hebben om zich aan te passen aan inkrimpende markten of kwaliteitsverhoging bij de buitenlandse concurrentie, maar nu lijkt er volgens hen een fundamenteel andere visie gehanteerd te worden, dankzij het nieuwe management-type.

De tendens werd vier jaar geleden ingezet door Ford Motor, dat Alan Mulally bij Boeing weghaalde om orde op zaak te stellen. Bij General Motors werd Edward Whitacre, een gewezen topman van het telecombedrijf AT&T, aangetrokken. Hij verving een belangrijk gedeelte van de topkaders door outsiders en jongeren. Verwacht dat zijn opvolger Daniel Akerson die trend zal verder zetten. Met de overname door Fiat kwam bij Chrysler met Sergio Marchionne een jurist en accountant van Italiaans-Canadese oorsprong aan het bewind. Marchionne stelt dat de sfeer in Detroit fundamenteel is veranderd en dat de autoconstructeurs niet langer meer elkaar marktaandeel proberen af te snoepen door eindeloze kortingen te geven.

Ford, Chrysler en General Motors hebben bovendien in Noord-Amerika samen nog veertig fabrieken. Sinds het begin van de eeuw zijn er zesentwintig fabrieken gesloten. De productiecapaciteit is van 13,7 miljoen exemplaren naar 8 miljoen exemplaren teruggebracht. Dat is volgens sommige analisten wellicht nog teveel. Op de Amerikaanse markt werden vorig jaar 10,4 miljoen wagens verkocht. Dat is het laagste niveau in bijna dertig jaar. Op piekperiode steeg de verkoop tot 16 miljoen exemplaren. Voor dit jaar is een verkoop van 12 miljoen exemplaren in het vooruitzicht gesteld. Daarin heeft Detroit een geraamd aandeel van ongeveer 46 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home