Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 15, 2010

Toekomst applicatie-sector oogt dubbel

De toekomst van de applicatie-sector oogt dubbel. Dat zegt Matt Murphy, bij investeerder Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB) verantwoordelijk voor een fonds dat gericht is op ontwikkelaars van de AppStore van Apple. Murphy merkt op dat er veel mogelijkheden zijn voor boeiende applicaties, maar door de grote concurrentie wordt het volgens hem veel moeilijker om daaruit het grote commerciële succes te halen. Hij maakt de vergelijking met de goldrush, waarbij iedereen zijn kans op succes kon wagen en daarmee ook rijk kon worden. Maar die periode blijft niet duren, omdat het steeds moeilijker wordt om een uniek product te creëren.

"Uit een onderzoek van het bureau ABI Research blijkt dat het aantal downloads van applicatie-winkels over twee tot drie jaar een piek zal kennen, maar daarna zal dalen," merkt BBC News op. "In een rapport van Juniper Research wordt echter opgemerkt dat de inkomsten zullen toenemen van 10 miljard dollar vorig jaar tot 32 miljard dollar over vijf jaar." In het begin leek volgens Matt Murphy elke categorie een onbetreden terrein, maar op dit ogenblik zijn er al meer dan 250.000 applicaties. De sector is volgens Murphy dan ook bijzonder concurrentieel geworden, wat zijn voordelen en nadelen heeft. Murphy voegt er aan toe dat het voor ontwikkelaars steeds moeilijker zal worden om een bedrijf te creëren zoals Google, Amazon en eBay dat werden voor het internet.

Er zullen volgens Murphy nog altijd individuele ontwikkelaars zijn die met één applicatie de hoofdprijs zullen halen, maar hij ziet toch een verschuiving naar georganiseerde bedrijven. Murphy verwijst daarbij naar bedrijven zoals Zynga, Ng:moco, Pinger, Shazam en Gogii. Daarbij is bijvoorbeeld Ng:moco gespecialiseerd in applicaties rond gaming op de iPhone, waarin het bedrijf marktleider is geworden. Cruciaal voor succes is volgens Murphy eenvoud, aandacht voor de markt en vooral plezier maken. "Ontwikkelaars moeten beginnen met een eenvoudige applicatie die zinvol is voor een grote groep gebruikers en die vervolgens verder verfijnen en functioneler maken," merkt hij op. "Complexe startups hebben het moeilijk om succes te creëren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home