Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 15, 2010

Digitale radio tegen midden decennium op kruissnelheid

Tegen het midden van het decennium zullen er wereldwijd jaarlijks nagenoeg 200 miljoen digitale radio's worden verkocht. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ABI Research. Dit jaar worden in de Verenigde Staten naar schatting ongeveer 4 miljoen digitale radio's verkocht. In West-Europa wordt de verkoop, geleid door Groot-Brittannië, geraamd op ongeveer 13,5 miljoen exemplaren. ABI Research stelt dat digitale radio zijn oorsprong vond in de autosector, maar dit jaar ook is doorgebroken op de mobiele industrie en de woningmarkt. Er wordt aan toegevoegd dat naast de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, ook Zwitserland, Denemarken en Noorwegen een belangrijke infrastructuur hebben uitgebouwd. Australië, Duitsland en Frankrijk zouden volgend jaar volgen.

"De digitale radiomarkt is in de Verenigde Staten en West-Europa nog maar pas van start gegaan," merken de onderzoekers op. "Verwacht wordt dat vanaf midden volgend jaar ook smartphones op de markt zullen komen met digitale radio-ontvangers. Dat is te danken aan de plannen van de operatoren om aan het publiek premium-radiocontent aan te bieden en tegelijkertijd het gebruik van het schaarse radio-spectrum te beperken. Dat streven wordt onder meer aangetoond door de beslissing van AT&T om niet langen ongelimiteerde data-trafieken aan te bieden, te wijten aan het hoge datagebruik in gebieden zoals New York en San Francisco door internet-radiosites zoals Pandora."

Er wordt aan toegevoegd dat digitale radio-technologieën, met inbegrip van satellietradio en internetradio, er wellicht zullen in slagen om de daling in het aantal luisteraars om te keren. "Luisteraars zullen toegang krijgen tot een niche-programmering, die gericht is op kleinere doelgroepen," merken de onderzoekers nog op. "Bovendien het publiek een meer interactieve luister-ervaring aangeboden krijgen door onder meer programma-gidsen en andere evoluties. Van hun kant zullen de radiozenders een groter bereik krijgen en kunnen profiteren van de mogelijkheid om meer gerichte en interactieve reclamebooschappen te kunnen versturen."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home