Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 15, 2010

Californië wil oorlogsverleden spoorwegbedrijven kennen


Spoorwegmaatschappijen die willen meedingen naar het toekomstige hogesnelheidstrein-project in Californië, moeten aangeven of ze tijdens de tweede wereldoorlog Holocaust-slachtoffers of krijgsgevangenen naar Nazi-kampen hebben gevoerd. Daarover het de Californische senaat een nieuwe wet aangenomen. De democratische politicus Bob Blumenfield, initiatiefnemer van het wetsvoorstel, zegt te hopen dat de wetgeving bedrijven zou aanzetten om fouten uit het verleden toe te geven. Blumenfield zegt dat bedrijven de verantwoordelijkheid voor een betrokkenheid bij massamoord moeten erkennen, vooraleer ze nog lucratieve contracten toegewezen zouden mogen krijgen. De wet moet nog worden ondertekend door gouverneur Arnold Schwarzenegger.

"Bedrijven die met de High-Speed Rail Authority van Californië willen samenwerken, zullen melding moeten maken van elke betrokkenheid bij het vervoer van mensen naar krijgsgevangenkampen, werkkampen, concentratiekampen of vernietingskampen tijdens de tweede wereldoorlog," aldus het persbureau Associated Press. "Ook moet er aangegeven worden of er stappen zijn ondernomen om de slachtoffers een schadevergoeding te betalen." Een aantal internationale spoorwegmaatschappijen heeft interesse getoond in de aanleg van een hogesnelheidslijn van 800 mijl. Met het project is een investering van 45 miljard dollar gemoeid. De aanbesteding zou volgend jaar gebeuren.

Eén van de geïnteresseerden is de Franse Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF). Die was volgens Blumenfield de inspiratiebron voor zijn voorstel. "Tien jaar geleden bracht de maatschappij een rapport uit over zijn activiteiten tijdens de tweede wereldoorlog," merkt hij op. "De maatschappij leverde destijds treinen, personeel en logistieke diensten aan Nazi-Duitsland. Maar in het rapport werd opgemerkt dat het personeel door de Duitse bezetters verplicht was om mee te werken, aangezien de spoorwegmaatschappij onder Nazi-commando stond." Blumenfield is het daarmee niet eens en zegt dat de spoorwegmaatschappij schadevergoedingen had moeten betalen, wat tot nu toe niet gebeurd is. De Franse maatschappij zegt de nieuwe wet te zullen volgen indien die wordt ingevoerd.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home