Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 23, 2012

McDonald's wint geding tegen Russische belastingdienst

De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft in Rusland een rechtszaak gewonnen van de lokale belastingdiensten. De Russische fiscus had de belastingsaanslag van het Amerikaanse bedrijf bijna verdubbeld omdat ervan uitgegaan werd dat McDonald's als een restaurantketen moest worden bestempeld. De Amerikaanse keten tekende verzet aan tegen die catalogering en stelde dat zijn verkooppunten eerder als supermarkten moeten worden beschouwd en dus van een lagere belasting zouden moeten kunnen genieten.

De Russische rechter was van oordeel dat McDonald's moet worden beschouwd als een voedingsdistributeur. De producten die de fastfoodketen verkoopt zijn namelijk veelal verpakt en dat is eerder de stijl van een supermarkt dan van een restaurant. De overwinning van McDonald's wordt door waarnemers als een mijlpaal bestempeld. Verwacht wordt dat in navolging van de Amerikaanse groep ook tientallen andere fastfoodketens met procedures tegen de Russische belastingdienst zullen starten.

Door de beslissing van de rechtbank mag McDonald's in Rusland 10 procent belasting blijven betalen op zijn winst in plaats van een heffing van 18 procent die aan restaurants wordt aangerekend. De Amerikaanse keten opende tweeëntwintig jaar geleden een eerste winkel in de Russische hoofdstad Moskou. Met 30.000 klanten op de eerste dag was de vestiging onmiddellijk een voltreffer. Op dit ogenblik telt McDonald's in Rusland 276 vestigingen. Elke dag ontvangen die winkels samen één miljoen klanten.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home