Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 21, 2012

Wal-Mart meest waardevolle merk retailsector

De Amerikaanse keten Wal-Mart is het meest waardevolle retailmerk van de wereld. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Brand Finance. De merkwaarde van Wal-Mart wordt bepaald op 38,3 miljard dollar. Ook vorig jaar stond Wal-Mart op de eerste plaats. De tweede plaats wordt nu echter ingenomen door de online retailer Amazon.com, die zijn merkwaarde met 61 procent zag toenemen tot 28,7 miljard dollar. Vorig jaar stond Amazon.com nog op de vierde plaats.

Op de derde plaats staat de Amerikaanse keten Home Depot met een merkwaarde van 20,9 miljard dollar, gevolgd door het Britse Tesco (20,05 miljard dollar) en het Amerikaanse Target (15,2 miljard dollar). De Zweedse meubelketen staat op een zesde plaats met een merkwaarde van 15,2 miljard dollar, gevolgd door de Amerikaanse groepen Walgreens (11,56 miljard dollar), Sam's Club (11,51 miljard dollar) CVS Caremark (9,42 miljard dollar) en Asda (9,4 miljard dollar).

Online retailers zijn steeds meer terug te vinden in de rangschikking en behoren ook tot de snelste stijgers. Het voorbije jaar stond het internet-bedrijf eBay nog op een veertiende plaats, maar is inmiddels tot op een elfde plaats gestegen. "Online retail mag niet worden onderschat," waarschuwt David Haigh, chief executive van Brand Finance. "Alle grote retailers zouden inmiddels aandacht moeten besteden aan de promotie van hun online verkopen, want het koopgedrag van de consument laat een duidelijke verschuiving optekenen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home