Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 20, 2012

Reputatie Toyota blijkt bestand tegen terugroepacties

De terugroepacties die de Japanse autobouwer Toyota sinds drie jaar geleden heeft moeten aankondigen, hebben nauwelijks of geen impact gehad op de percepties bij het publiek over het merk. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de North Carolina State University. De vaststellingen tonen volgens de Amerikaanse onderzoekers aan hoe belangrijk het is om een kwaliteits-reputatie op te bouwen en te handhaven. Die reputatie ondersteunt volgens hen niet alleen de verkoop, maar helpt ook problemen zoals terugroep-acties op te vangen.

Toyota heeft de voorbije jaren wereldwijd meer dan negen miljoen wagens moeten terugroepen wegens technische defecten, waarbij de auto's ongewild plots begonnen te versnellen. "Ondanks de grote aandacht die in de media aan de terugroepacties werd besteedt, bleek er op de tweedehands-markt nauwelijks een negatief effect merkbaar te zijn," voert onderzoeksleider Robert Hammond, professor economie aan de North Carolina State University, aan.

De onderzoeker stelde vast dat de prijs van de getroffen modellen gemiddeld met 2 procent daalden tegenover vergelijkbare exemplaren van andere merken. "Door mogelijke statistische afwijkingen kan dat percentage verwaarloosbaar worden genoemd," merkt Robert Hammond op. "Bovendien kende de impact ook slechts een kortstondige duur. Amper drie maanden later was die daling weggewerkt. Bij een terugroepactie bij Audi in het midden van de jaren tachtig om dezelfde reden was er echter wel een belangrijke impact. De afwijking tussen beide merken heeft te maken met de verschillende kwaliteits-perceptie."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home