Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 12, 2012

Technologie-onderwijs moet creatiever worden benaderd

Het technologie-onderwijs moet op een andere manier worden opgevat. Dat heeft Michael Gove, Brits minister van onderwijs, gezegd. Volgens de minister zijn de huidige technologie-lessen bijzonder vervelend voor de leerlingen, zodat moeilijk kan verwacht worden dat er een grote interesse kan worden gewekt voor de sector. Minister Gove stelt dat er op dit ogenblik teveel nadruk wordt gelegd om het aanleren van bestaande programma's en zou een meer creatieve benadering moeten gehanteerd worden, waarbij leerlingen zouden aangemoedigd worden om eigen software te schrijven.

Michael Gove wil het huidige leerprogramma afschaffen en de scholen bij de start van het nieuwe schooljaar de onderwijsinstellingen zelf laten beslissen hoe de technologie-opleidingen zullen worden ingevuld, gebaseerd op bronnen die door experts werden ontwikkeld. "In plaats van kinderen en onderwijzend personeel te vervelen met het aanleren van het gebruik van programma's zoals Word en Excel, zouden elfjarigen in staat moeten zijn om eenvoudige computer-animaties te schrijven," voert de Britse minister aan.

Wanneer de Britse scholieren zestien jaar oud zijn moeten ze volgens de minister een inzicht hebben in de formele logica die tot nu toe alleen aan de universiteiten wordt behandeld en moeten ze in staat zijn om eigen applicaties voor smartphones te schrijven. Volgens Gove zijn de Britse scholieren op dit ogenblik technologisch niet voldoende voorbereid op de arbeidsmarkt. De minister wijst daarbij naar de Britse wiskundige Alain Turing, die wordt gezien als de vader van de computer-wetenschappen en tijdens de tweede wereldoorlog de Duitse enigma-code wist te breken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home