Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 12, 2012

Noord-Amerikaanse consument behoudt voorkeur voor iPhone

In Noord-Amerika blijft de iPhone van Apple de grootste populariteit genieten bij potentiële smartphone-kopers. Dat is de conclusie van een onderzoek van het onderzoeksbureau ChangeWave Research. Bij de consumenten die van plan waren om binnen een periode van negentig dagen een smartphone te kopen, zou 54 procent een voorkeur hebben voor de iPhone. Daardoor blijft de smartphone van Apple veruit marktleider, maar het toestel heeft wel 11 procentpunt marktaandeel moeten inleveren tegenover september vorig jaar.

De Galaxy-smartphones van Samsung staan op de tweede plaats met een marktaandeel van 13 procent. Dat betekent een stijging met 11 procentpunten tegenover de maand september. Op de derde plaats staat Motorola met een stijging van 2 procentpunten tot 7 procent. HTC Corporation verdubbelde zijn marktaandeel tot 6 procent. BlackBerry van Research In Motion zag zijn marktaandeel echter met 1 procentpunt dalen tot 2 procent.

Er wordt wel opgemerkt dat de iPhone zijn hoogste score laat optekenen voor de periodes waarin Apple geen nieuw model lanceert. In september vorig jaar werd immers de iPhone 4S op de markt geïntroduceerd, waardoor het marktaandeel van Apple tot 65 procent was gestegen. De onderzoekers voegen er aan toe dat de bezitters van een iPhone zich ook bijzonder tevreden tonen met hun huidig toestel. Bij de iPhone ligt die tevredenheid op 75 procent, tegenover 47 procent voor Samsung en HTC Corporation. Verder volgen Motorola (45 procent), LG Electronics (31 procent), Nokia (23 procent) en BlackBerry (22 procent).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home