Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 12, 2012

Autosector blijft verdeeld over toekomst duurzame wagens

De Amerikaanse autosector blijft verdeeld over de toekomstmogelijkheden van duurzame wagens, zoals elektrische auto's of hybrides. Dat zegt David Cole, directeur van het Amerikaanse Center for Automotive Research. Cole wijst erop dat met de Toyota Prius tien jaar geleden al de eerste duurzame auto op de markt werd gelanceerd, maar desondanks vertegenwoordigen elektrische en hybride wagens nog altijd maar 3 procent van de totale autoverkoop op de Amerikaanse markt.

"Er is enkele tijd een overdreven enthousiasme geweest over duurzame wagens," merkt David Cole tegenover het persbureau AFP op. "Maar op dit ogenblik zijn de economische omstandigheden voor de gemiddelde consument niet optimaal om over te stappen op duurzaam vervoer." Opgemerkt dat van de elektrische Nissan Leaf in de Verenigde Staten tot nu toe amper 9.700 exemplaren zijn verkocht. Ook van concurrent Volt van General Motors zijn op één jaar tijd slechts 8.000 exemplaren verkocht, hoewel vooraf gewag werd gemaakt van 10.000 eenheden.

Ook Sergio Marchionne, topman van Fiat en Chrysler, uitte recent nog zijn twijfels over de vooruitzichten voor de elektrische wagens. Hij verwees daarbij vooral naar het prijsniveau en de beschikbaarheid van batterijen. Vele consumenten laten zich afschrikken door de hogere prijs die onder meer voor een hybride wagen, die over twee aandrijfsystemen beschikt, moet worden betaald. Ook maken vele potentiële kopers zich afschrikken door de actieradius van elektrische wagens, waardoor ze vrezen ergens onderweg te zullen stranden.

Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, geeft toe dat er nog een hele weg moet worden afgelegd. Ook hij ziet vooral problemen met de batterijen. Maar met de uitbreiding van de netwerken aan herlaadstations zal dat probleem volgens hem uiteindelijk raken opgelost. General Motors ziet de populariteit van duurzame wagens toenemen naarmate de prijzen voor fossiele brandstoffen verder stijgen. "Er is duidelijk een belangrijke verandering bij de consument in de houding tegenover het milieu," merkt Mark Reuss, hoofd van GM North America, op. "Er moet dan ook op langere termijn worden gekeken."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home