Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 10, 2012

Wereldwijde reclame zal dit jaar nog 5,4 procent groeien

De vooruitzichten voor de wereldwijde reclamemarkt moeten duidelijk van hun positieve trend inboeten, aangezien het merendeel van de grootste markten zelf hun groeiverwachtingen voor het nieuwe jaar naar beneden hebben moeten bijstellen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Warc, waar opgemerkt wordt dat de reclamesector dit jaar wellicht nog een wereldwijde groei van 5,4 procent zal kennen. In augustus was nog verwacht dat de reclamemarkt dit jaar een groei met 6,3 procent zou kennen.

"De schuldencrisis in de eurozone heeft een bijzonder zware impact," merkt Warc op. "In Duitsland werden de groeiverwachtingen van 2,6 procent naar 1,8 procent bijgesteld. Ook bij Frankrijk werd een daling van 2,4 procent tot amper 0,9 procent opgetekend. In Italië zou er sprake zijn van een terugval van 2,7 procent tot 0,7 procent. De zwaarste daling werd opgetekend in Spanje, waar in augustus nog gesproken werd over een groei met 2,5 procent, maar nu gewag gemaakt wordt van een inkrimping met 2 procent."

De grootste groei wordt opgetekend in de opkomende markten. Daarbij wordt in China gewag gemaakt van een stijging met 14,7 procent, gevolgd door Rusland (14 procent), India (12,4 procent) en Brazilië (10,2 procent). "Maar ook die landen zijn niet immuun voor de negatieve tendenzen," aldus Warc. "Rusland werd geconfronteerd met een daling van 5,9 procentpunten, gevolgd door India (3,8 procentpunten), China (1,6 procentpunten) en Brazilië (1 procentpunt).

Ook in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië werd de groei naar beneden bijgesteld tot ongeveer 3 procent. De enige uitzondering bij de mature markten vormt Japan, waar een groei met 2,6 procent in het vooruitzicht wordt gesteld. Dat is te danken aan het sneller dan verwachte herstel na de natuurrampen van vorig jaar. De vooruitzichten voor Canada bleven ongewijzigd op een groei van 4,3 procent.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home