Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 09, 2012

Verkoop consumentenelektronica gaat verder achteruit

De verkoop van consumentenelektronica is tijdens de voorbije eindejaarsperiode in de Verenigde Staten met 5,9 procent gedaald. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau NPD Group. De oorzaak van de terugval is volgens de onderzoekers de kannibalisering van de verkopen van apparaten zoals fototoestellen, camcorders en satellietnavigatie door de groeiende populariteit van smartphones. Ook het jaar voordien was al een achteruitgang met 6,2 procent opgetekend.

NPD Group merkt op dat de verkoop van camcorders een terugval lieten optekenen van 43 procent, terwijl bij digitale fototoestellen een achteruitgang met 38 procent werd geregistreerd. Ook bij satellietnavigatie werd een daling met 33 procent opgetekend. Bij personal computers en televisietoestellen kon de terugval tot 4 procent beperkt gehouden worden, vooral dankzij de interesse van de consument in grotere televisieschermen.

De traditionele televisiemarkt liet echter een terugval met bijna 9 procent optekenen, terwijl de gemiddelde prijs tot onder de grens van 300 dollar daalde. Bij driedimensionale televisie werd daarentegen een stijging met meer dan 100 procent vertegenwoordigde. Die niche vertegenwoordigde meer dan 20 procent van de totale omzet van de televisiesector. Ook bij de thuisbioscopen werd een groei met 10 procent opgetekend, terwijl streaming-installaties een stijging met 65 procent realiseerden. Die volumes blijven volgens NPD Group voorlopig echter te beperkt om een grote impact te hebben.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home