Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 13, 2012

Budweiser verliest tweede plaats op Amerikaanse biermarkt

De toekomst van Budweiser en andere grote biermerken op de Amerikaanse markt oogt niet bijzonder hoopgevend. Dat zegt William Finnie, professor aan de Olin Business School. Hij stelt dat de oudere generatie Amerikanen nog wel een voorkeur heeft voor merken zoals Budweiser, Coors of Miller, die volgens Finnie echter door de jongere generatie nog nauwelijks worden geconsumeerd. Tenzij er iets compleet verrassend gebeurt, zal de dalende trend op de markt voor premium lager-bieren zich volgens Finnie ook in de toekomst dan ook verder doorzetten.

Het voorbije jaar heeft Budweiser zijn tweede plaats op de Amerikaanse markt moeten afstaan aan Coors Light. "Het is de eerste keer in achttien jaar dat producent Anheuser-Busch niet de eerste twee plaatsen op de Amerikaanse biermarkt in de wacht heeft weten te slepen," voert William Finnie aan. De eerste plaats blijft wel in handen van Bud Light. Opgemerkt wordt dat de traditionele bieren op de Amerikaanse markt steeds meer plaats moeten maken voor light-versies. In de hogere categorieën is er bovendien de concurrentie van import en ambachtelijke bieren.

Ondanks de terugval zal Budweiser volgens Finnie echter met een grote marketing-campagne ondersteund blijven worden. "Budweiser is nog altijd het derde belangrijkste bier op de Amerikaanse markt," voert hij aan. "Bovendien biedt het merk ook grote winstmarges, zodat Budweiser bijzonder belangrijk blijft voor AB InBev." Finnie geeft toe dat een schitterende marketing-campagne de trend mogelijk zou kunnen omkeren - zoals dat in het verleden al is gebeurd - zodat jongeren over tien jaar misschien zouden kunnen terugkeren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home