Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 13, 2011

Sociale media hebben weinig impact op kijkgedrag televisiepubliek

Slechts 5 procent van de gebruikers van sociale media is van mening dat het kanaal een grote impact heeft op de keuze van televisieprogramma's, al geeft 24 procent toe dat het medium wel een onderdeel vormt van het beslissingsproces. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Knowledge Networks. Er wordt aan toegevoegd dat Generation Y het meest beïnvloed lijkt te worden door sociale media. In die groep zegt 35 procent minstens enigszins rekening te houden met sociale media bij zijn televisiekeuze.

De onderzoekers stelden vast dat positieve commentaren van vrienden de grootste impact hebben op de keuze van televisieprogramma's (57 procent), gevolgd door positieve commentaren van gereputeerde commentatoren (44 procent) en positieve bijdragen van online kennissen (29 procent). Pas daarna volgt een account van het programma op sociale media (25 procent) en het aantal volgelingen of fans dat het programma op sociale netwerken heeft (23 procent).

Een negatieve impact op de keuze wordt vooral ingegeven door negatieve commentaren van gereputeerde commentatoren (42 procent), negatieve commentaren van vrienden (38 procent) en negatieve bijdragen van online kennissen (30 procent). Daarna volgt de account van het programma (26 procent). De onderzoekers merken op dat 34 procent van de respondenten toegeeft fan of volgeling te zijn van een televisieprogramma of zender, terwijl 36 procent op sociale media minstens af en toe informatie raadpleegt over een televisieprogramma. Zelf plaatst 26 procent een commentaar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home