Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, December 12, 2011

Europese consument kiest vaker voor huismerken

De Europese consument, getroffen door budgetbeperkingen, grijpt steeds meer naar huismerken als alternatief voor de duurdere A-merken. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau SymphonyIri. Daarbij wordt opgemerkt dat huismerken inmiddels ongeveer 30 procent vertegenwoordigen van alle goederen die door retailers over heel Europa worden verkocht. Er wordt aan toegevoegd dat de waarde van de mand huismerken in de meeste Europese landen is gestegen.

Een mand huismerken is gemiddeld 30 procent goedkoper dan dezelfde aankopen aan A-merken. Er wordt aan toegevoegd dat Groot-Brittannië de enige uitzondering op de regel vormt. Daar blijkt de waarde van een mand huismerken het voorbije jaar met gemiddeld 0,1 procent is gedaald. Die uitzondering kan volgens de onderzoekers echter gedeeltelijk worden verklaard door het feit dat Groot-Brittannië al een sterk ontwikkelde markt vertegenwoordigde voor huismerken.

In Groot-Brittannië vertegenwoordigen huismerken 49,2 procent van de totale retailverkoop. In Frankrijk werd een status-quo opgetekend van 31 procent. Dat is volgens de onderzoekers te wijten aan de intensievere marketing-activiteiten van de A-merken, terwijl de promotionele activiteiten van de huismerken zijn teruggevallen. In Spanje werd echter een groei met 1,2 procentpunt tot 40,4 procent opgetekend. Italië liet een groei met 0,7 procentpunt tot 16,1 procent optekenen.

De stijgende interesse in huismerken is volgens de onderzoekers te wijten aan de economische problemen op de Europese markt, die tot een onzekere arbeidsmarkt en een beperkte kredietmarkt heeft geleid.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home