Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 23, 2011

Producenten palmolie gebruiken te weinig duurzame bronnen

De grote retailers en producenten doen onvoldoende inspanningen om hun beloftes rond het gebruik van duurzame palmolie te houden. Dat heeft het World Wildlife Fund (WWF) gezegd ter gelegenheid van de jaarlijkse vergadering van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Een overstap op duurzame palmolie zou de regenwouden tegen ontbossing moeten beschermen, maar volgens het rapport van de natuurorganisatie is slechts de helft van de productie afkomstig van duurzame bronnen.

Uit het rapport blijkt dat bedrijven in Europa, Australië en Japan meer duurzame palmolie kopen dan ooit in het verleden het geval is geweest. Van de 132 onderzochte bedrijven hebben 87 directies beloofd om uitsluitend ecovriendelijke palmolie te zullen gebruiken. Er wordt aan toegevoegd dat 32 bedrijven in het onderzoek een slechte score lieten optekenen. De onderzoekers merken op dat het voor bedrijven nochtans heel gemakkelijk is om een verantwoord palmolie-beleid te hanteren, zodat het volgens hen duidelijk is dat een aantal ondernemingen hun beloftes niet nakomen.

De onderzoekers merken op dat vorig jaar ongeveer 5,2 miljoen ton gecertificieerde duurzame palmolie werd geproduceerd. Dat is ongeveer 10 procent van de wereldwijde palmolie-voorraden. Toch is volgens het World Wildlife Fund slechts 56 procent van de duurzame voorraden verkocht. In het rapport worden bedrijven zoals Nestlé, Unilever, Nestlé, Cadbury en Carrefour wel geprezen voor hun belangrijke inspanningen op het gebied van het gebruik van duurzame palmolie. Vooral in Maleisië en Indonesië, die 85 procent van de wereldwijde palmolie-productie vertegenwoordigen, bedreigen plantages de regenwouden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home