Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 14, 2011

Fastfood-restaurants bereiken piek bij gemiddeld inkomen

Fastfood-restaurants worden populairder naarmate het gezinsinkomen van een laag tot een middelmatig niveau stijgt. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of California bij het klantenbestand van Amerikaanse fastfood-restaurants. Er wordt opgemerkt dat het bezoek aan fastfood-restaurants een piek realiseert bij een jaarinkomen van 60.000 dollar. Daarna neemt het bezoek echter opnieuw terug af. Bij de zogenaamde fullservice-restaurants blijft het bezoek daarentegen toenemen naargelang ook het inkomen blijft stijgen.

De onderzoekers merken op dat de resultaten van de studie aanwijzen dat de link tussen obesitas bij de armere bevolkingsklasse en fastfood moet gerelativeerd worden. "De aanwezigheid van dat verband kan niet worden ontkend, maar dat kan niet volledig worden geweten aan de restaurantkeuze," merkt onderzoeksleider Paul Leigh, professor openbare gezondheid aan de University of California, op. "Fastfood vormt de populairste restaurant-sector bij de middenklasse, die veel minder gevoelig is voor obesitas."

Leigh voegt er aan toe dat de fastfood-restaurants de middenklasse vooral aantrekt door locaties langs verkeersaders in gebieden met een gemiddeld inkomen en een productaanbod dat een groot gedeelte van de bevolking aanspreekt. "Lage prijzen, gebruiksgemak en gratis speelgoed spreken ook de middenklasse, vooral wanneer het om budgetbewuste consumenten gaat, bijzonder veel aan," stipt de onderzoeker aan. Uit het onderzoek blijkt dat ook rokers een voorkeur hebben voor fastfood-restaurants.

Fullservice-restaurants spreken daarentegen consumenten aan met een hoger inkomen. Mannen en mensen met een drukke werkagenda hebben de neiging om in het algemeen meer op restaurant te gaan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home