Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 13, 2011

Meten resultaten sociale mediacampagnes blijft probleem

Bedrijven en marketeers realiseren zich dat het vergaren van fans en volgelingen niet het enig zaligmakende doel is van sociale mediamarketing. Maar het blijft een uitdaging om buiten het tellen van die statistieken andere vormen van succes te meten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Chief Marketer. Opgemerkt wordt dat slechts 26 procent van de marketeers het verzamelen van volgelingen als een cruciale doelstelling van sociale mediacampagnes bestempelen.

In de eerste plaats wordt gemikt op het genereren van trafiek naar een websites (66 procent), gevolgd door het genereren van sales of leads (48 procent) en het identificeren en benaderen van supporters van het merk (47 procent). Om die doelstellingen te realiseren wordt onder meer gebruik gemaakt van sharing-functies in een email of website (69 procent), gevolgd door het creëren van unieke content voor volgelingen in sociale media (59 procent), een like-functie voor Facebook op websites en sociale pagina's (58 procent) en het plaatsen van video's (54 procent).

"Hoewel de doelstellingen en taktieken van de marketeers zich vooral richten op engagement, wordt bij het meten in eerste instantie nog altijd naar getallen gekeken," voeren de onderzoekers aan. Daarbij bleek dat 60 procent in eerste instantie kijkt naar het aantal fans en volgelingen dat door de campagnes werd gecreëerd. Daarnaast zegt 39 procent te meten hoeveel berichten worden gedeeld en doorgestuurd en hoeveel merkcontent er wordt geplaatst. Tenslotte zegt 35 procent naar gekwalificeerde leads te kijken.

"Het meten komt niet helemaal overeen met de doelstellingen," voert Chief Marketer aan. Er wordt aan toegevoegd dat slechts 13 procent van de marketeers zelf van mening is efficiënt te zijn in het meten van sociale mediacampagnes. Een groep van 47 procent vindt zichzelf enigszins efficiënt, maar ook geeft 28 procent zich niet erg efficiënt te vinden. Tenslotte geeft 12 procent helemaal niet efficiënt te zijn in het meten van de campagnes.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home