Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 12, 2011

Voedingsinformatie verpakking wordt weinig geraadpleegd

De consument raadpleegt de voedingsinformatie op verpakkingen veel minder dan hijzelf gelooft. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Minnesota waarbij de oogbewegingen van de consument met computer-technologie werden gevolgd. De onderzoekers voegen er aan toe dat de informatie meestal op de verpakkingen ook op de zijkant wordt geplaatst, zodat ze minder gemakkelijk de aandacht van de consument trekken.

Uit een onderzoek bleek dat nagenoeg alle consumenten de voedingslabels opmerken, maar slechts een kleine minderheid bleek elke component te bekijken. Ook bleek dat centraal geplaatste labels vaker werden bekeken dan informatie die aan de zijkanten werd vermeld. De onderzoekers stelden dat 33 procent van de respondenten aangeeft bijna altijd de calorie-content te bekijken, gevolgd door het vetgehalte (31 procent), omvang (26 procent), suikers (24 procent) en verzadigde vetten (20 procent).

In werkelijkheid bleek echter slechts 9 procent van de respondenten de informatie over de calorie-content te bekijken. Voor de andere informatie werd amper een score van ongeveer 1 procent opgetekend. Wanneer de informatie centraal op de verpakking werd geplaatst, bleek echter 61 procent één van de betrokken componenten te lezen. Ook bleek er 30 procent meer tijd besteed te worden aan de content. De onderzoekers stellen dan ook dat deze informatie meer prominent op de verpakkingen zou moeten worden geplaatst.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home