Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 11, 2011

Freemium zorgt voor grootste omzet applicatie-winkels

Applicaties met een inbegrepen verkoopsaanbod vertegenwoordigden op het einde van het derde kwartaal van dit jaar 72 procent van de totale inkomsten van de AppStore voor iPhones van Apple. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Distimo. Tijdens dezelfde periode vorig jaar vertegenwoordigden die applicaties volgens de onderzoekers slechts 28 procent van de totale inkomsten. De onderzoekers merken erop dat deze sector nochtans slechts 4 procent van de applicaties in de AppStore vertegenwoordigt.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 48 procent van die inkomsten afkomstig is van zogenaamde freemium-applicaties, die gratis kunnen gedownload worden, maar de consument wel een koopaanbod omvatten. "Die sector kent een belangrijke groei in de applicatie-sector," merkt onderzoeksleider Hendrik Koekkoek op. "Het aantal gratis applicaties is sinds vorig jaar met 34 procent gestegen, terwijl betalende downloads tijdens diezelfde periode slechts een groei met 7 procent hebben laten optekenen."

Volgens Distimo vertegenwoordigen freemium-applicaties ook 75 procent van de vijfentwintig meest succesvolle producten in de Android Market. De cijfers geven aan dat slechts een beperkt aantal applicaties het grootste gedeelte van de inkomsten van de applicatie-winkels vertegenwoordigen. De derde manier om geld te genereren met applicaties, is het verkopen van reclame. Verwacht wordt dat die activiteiten dit jaar een wereldwijde omzet van 3,3 miljard dollar zouden genereren. Dat betekent een verdubbeling tegenover vorig jaar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home