Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 10, 2011

Online verkoop luxeproducten stijgt met 20 procent

De online verkoop van luxeproducten zal tot het midden van het decennium met ongeveer 20 procent per jaar blijven toenemen, dankzij de veranderende shopping-gewoontes en de toenemende invloed van kanalen zoals sociale media. Dat is de conclusie van een enquĂȘte van de sectororganisatie Altagamma bij producenten en consumenten van luxegoederen en de activiteiten op websites, sociale media en blogs. De typische koper van online luxeproducten wordt volgens Altagamma een kapitaalkrachtige en digitaal actieve Chinees.

De online verkoop van luxeproducten vertegenwoordigde vorig jaar een omzet van 4,5 miljard euro. Dat was 2 procent van de totale omzet van de sector. Tegen het midden van het decennium zal dat echter opgelopen zijn tot 11 miljard dollar. Er wordt aan toegevoegd dat 78 procent van de Chinese luxeconsumenten online aankopen doet om verkooppersoneel te vermijden, tegenover 56 procent in Europa en 46 procent in de Verenigde Staten. Daarentegen blijkt 23 procent van de Europeanen variatie te zoeken, tegenover 11 procent van de Chinezen en 4 procent van de Amerikanen.

De Amerikaanse consument zoekt daarentegen vooral naar kortingen en aanbiedingen (23 procent), gevolgd door China (10 procent) en Europa (8 procent). Ook wordt opgemerkt dat 67 procent van de Europeanen eerste een luxeproduct online had onderzocht vooraleer in een winkel tot aankoop over te gaan, gevolgd door China (63 procent) en de Verenigde Staten (50 procent). Ook wordt opgemerkt dat 68 procent de online platformen van een individueel merk bezoekt, gevolgd door magazinesites (50 procent), portals (45 procent) en websites van retailers (40 procent).

Ook wordt gesteld dat 37 procent beroep doet op modeblogs, terwijl 26 procent zich wendt tot sociale netwerk en 10 procent videocontent heeft geraadpleegd op YouTube. Daarnaast wordt aangevoerd dat op sociale media elke week 150.000 boodschappen over luxemerken worden geplaatst. Van die berichten heeft 30,5 procent een duidelijk positieve toon, terwijl 1,4 procent een negatieve boodschap uitstuurt. Louis Vuitton, Hermes en Porsche zijn de merken met de grootste online visibiliteit.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home