Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 10, 2011

Duidelijke generatiekloof in mobiele commerce

Met de bredere doorbraak van mobiele commerce worden er een aantal demografische karakteristieken duidelijk. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau BIGResearch. Daarbij wordt opgemerkt dat 80,8 procent van de eigenaars van smartphones en tablets aan productonderzoek doen, maar slechts 41,1 procent doet ook daadwerkelijke mobiele aankopen. Er wordt echter aan toegevoegd dat die cijfers sterk variëren naargelang de verschillende leeftijdscategorieën.

"Een meerderheid van de consumenten geeft aan dat online shopping een meerwaarde biedt op het vlak van gebruiksgemak, maar wanneer mobiele platformen ter sprake komen, kan een grote kloof tussen de verschillende generaties worden opgemerkt," voeren de onderzoekers aan. "In de leeftijdscategorie tot vijfendertig jaar zegt 60,2 procent dat de mogelijkheid van mobiel productonderzoek en aankoop een meerwaarde biedt, maar die mening wordt slechts door 31,6 procent van de oudere consumenten gedeeld."

Bij de jongere consumenten geeft ook 50,4 procent aan zijn smartphone of tablet te gebruiken bij het winkelen, maar in de oudere leeftijdscategorieën valt dat terug tot 21,4 procent. Uit het onderzoek blijkt ook dat 50,2 procent van de jongeren consumenten toegeeft impulsaankopen te doen, maar bij oudere consumenten blijft dat beperkt tot 36,1 procent. Ook beschouwt 52,7 procent van de jongere consumenten shoppen een uitstekende manier om te ontspannen. Die mening wordt echter slechts gedeeld door 38,7 procent van de oudere consumenten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home