Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 05, 2011

Eén op drie Russische consumptiegoederen afkomstig van piraterij

Eén op drie Russische consumptiegoederen is afkomstig van namaak. Dat is de conclusie van een rapport van het Russische ministerie van binnenlandse zaken. Volgens experts moet de waarde van de Russische namaakmarkt geraamd worden op een bedrag tussen 3 miljard dollar en 6 miljard dollar per jaar. Opgemerkt wordt dat de namaakindustrie onder meer mikt op kledij, parfum, sigarettenmerken en voeding. Ook de namaak van alcohol vormt in Rusland al decennia een probleem.

"Chinese sigaretten van het merk Jin Ling zijn vaak afkomstig uit Kaliningrad, terwijl Italiaanse Asti-wijnen in veel gevallen uit voormalige Sovjet-republieken en wisselstukken van BMW in Podolsk worden geproduceerd," merkt de Russische krant The Moscow Times op. Er wordt niet alleen gewezen op de economische schade, maar ook op een bedreiging voor de volksgezondheid. Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat de Chinese namaaksigaretten asbest-sporen blijken te bevatten.

"Niet alleen consumptieproducten vormen het doelwit van de namaak-industrie," voert Mikhail Blinkin, hoofd onderzoek bij het Russische Scientific Research Institute of Transport and Road Maintenance, aan. "Herstellers van buitenlandse automerken maken vaak gebruik van wisselstukken die in Rusland werden gemaakt. Dat geldt ook voor de vliegtuigbouw." Die praktijken werden tijdens jaren negentig volgens het Russische Federal Air Transportation Agency weliswaar geregeld ontdekt, maar daar zou inmiddels helemaal komaf mee zijn gemaakt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home