Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 04, 2011

Geografische ligging belangrijk voor productie universiteit

Geografische ligging heeft een belangrijke impact op de commerciële productie van universiteiten. Dat is de conclusie van een onderzoek aan het Institute Cardiff van de University of Wales. De Britse onderzoekers stelden daarbij vast dat de kennis van universiteiten in een commercieel concurrentiële regio gemakkelijker naar de bedrijfswereld vloeit dan in meer afgelegen gebieden. Afgelegen gebieden ontberen volgens de onderzoekers de kennisinfrastructuur die een zoektocht naar innovatie stimuleert.

"Universiteiten staan steeds meer onder druk om hun kennis en ontdekkingen te gebruiken om economische groei te ondersteunen, maar niet alle instellingen hebben daarbij dezelfde mogelijkheden," voert onderzoeksleider Robert Huggins aan. "Universiteiten in het zuidoosten van Engeland bleken meer in staat te zijn om hun onderzoek en innovatie te commercialiseren dan instellingen in minder concurrentiële regio's. De geografische ligging van de instelling speelt daarin vaak een doorslaggevende rol."

"Universiteiten in commercieel concurrentiële regio's blijken productiever te zijn dan instellingen in andere gebieden," aldus nog Huggins. "In een concurrentiële regio blijkt het gemakkelijker te zijn om de kloof te overbruggen tussen de gecreëerde kennis en concrete zakelijke toepassingen." Het fenomeen heeft volgens hem onder meer te maken met de grote concentratie van andere onderzoeksinstellingen en innovatieve bedrijven in concurrentiële regio's. Universiteiten in afgelegen gebieden kunnen volgens hem niet terugvallen op die netwerken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home