Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 03, 2011

Gratis verzending zet online shopper aan tot extra aankopen

Gratis verzending is voor de shopper de belangrijkste motivatie om meer goederen online te kopen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Compete. Volgens 77 procent van de consumenten zou een gratis thuisbezorging van producten hen aanzetten om meer online aankopen te doen. Op de tweede plaats staat een gratis terugzending (56 procent), gevolgd door een terugbezorging in de winkel (43 procent).

De onderzoekers merken op dat de conversie-niveaus in vele online retailsectoren op één jaar tijd is teruggevallen. In de elektronica werd tussen het eerste kwartaal van vorig jaar en dezelfde periode dit jaar een achteruitgang van 1,6 procent tot 1,2 procent opgetekend. Bij lichaamsverzorging werd een daling van 5,4 procent tot 5,3 procent geregistreerd. Bij massaverkopers daalde het conversie-niveau van 4 procent naar 3,4 procent. Ook de sector van huisdieren liet een daling van 5,4 procent naar 4,7 procent optekenen. Ook bij sportproducten werd een lichte achteruit genoteerd.

Anderzijds werd bij kantoorbenodigdheden een stijging van 5,4 procent tot 7 procent geregistreerd. Ook bij woninginrichting werd een groei van 1 procent tot 1,1 procent genoteerd. In de kledingsector werd een toename van 5,2 procent tot 5,4 procent opgetekend. Bij de department stores werd een status-quo op 3,3 procent gemeld. Er wordt aan toegevoegd dat elektronica, sportproducten en kantoorbenodigdheden ook het aantal online bezoekers zagen dalen. Bij kleding, huisdieren en woninginrichting steeg daarentegen het aantal bezoekers.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home